To do or to don’t?

Hallo, 

In mijn gesprekken met ondernemers merk ik vaak, dat men het lastig vindt om te bepalen welke taken uitbesteed kunnen worden aan een VA. Het type ondernemer dat je bent, speelt hierin ook een rol;

Herken jij jezelf als een chaotische ondernemer en vind je het al lastig om overzicht te houden en prioriteiten te stellen?

Of ben je een ondernemer die over alles de controle wil houden? Je vindt eigenlijk dat je het beste alles zelf kunt doen, uitbesteden kost extra tijd om uit te leggen hoe jij het hebben wilt, in die tijd heb je het toch allang zelf gedaan?

Herkenbaar? Durf je voor jezelf toe te geven dat je eigenlijk best wat hulp zou kunnen gebruiken, maar vind je het moeilijk om aan te geven welke taken je dan door iemand anders zou kunnen laten doen en hoe pak je dat dan aan? balans-secretary-sql2

Ik ga je helpen.

Mijn advies is om de komende dagen jezelf eens bewust te worden van alle taken waar je mee bezig bent en bij elke taak jezelf de vraag te stellen; moet ik dit echt zelf doen? En onder de control freaks onder jullie; wel een beetje streng zijn voor jezelf want ook jij hoeft niet alles zelf te doen.  🙂 

Hou dat lijstje eens een aantal dagen bij, wat doe je allemaal op een dag en hoeveel tijd ben je daarmee kwijt? Let daarbij vooral op die kleine, even tussendoor zaken.

Na een aantal dagen deel je al die taken die je opgeschreven hebt, in onderstaande groepen:

Groep 1:        

Zet hierin de taken die je eigenlijk helemaal niet leuk vindt om te doen. Je bent er misschien niet zo goed in of hebt er een hekel aan. Je herkent ze gemakkelijk want dit zijn de taken waarmee je altijd achterloopt, de taken die je uitstelt en waarvoor je telkens weer moed moet verzamelen om eraan te beginnen. De berg visitekaartjes in je la die nog steeds in je CRM of Outlook gezet moeten worden, bezoekverslagen van klanten waar je 2 weken geleden geweest bent moeten nog uitgewerkt worden, je moet volgende week een presentatie geven en de Power Point is nog niet uitgewerkt en daar moet je nu toch echt aan beginnen.

Groep 2:        

Dit zijn de taken die je doet, omdat ze simpelweg moeten gebeuren, ze kosten je veel tijd maar het is nodig dat ze gedaan worden om je bedrijf draaiende te houden. De maandelijkse facturatie, het nabellen van de klanten die nog niet betaald hebben, het opsturen van informatie aan prospects, het uitwerken van een contract.

Groep 3:        

Dit betreft de ideeën in je hoofd waar je al een tijdje mee rondloopt. Je hebt misschien inmiddels een e-mail lijst opgebouwd en wilt gaan starten met het versturen van nieuwsbrieven, of je werkt als coach of consultant en wilt jouw training of presentatie via een webinar aanbieden, zodat je veel mensen in één keer bereikt. Maar hoe pak je zoiets aan? Bovendien ontbreekt het je aan tijd en de zin om je er überhaupt in te verdiepen.

Groep 4:        

Dit zijn de taken waar jouw expertise voor nodig is, als jij hiermee bezig bent kom je in een flow, word je blij, dit is de reden waarom jij een tijdje terug de beslissing hebt genomen om voor jezelf te beginnen.

Maak na een aantal dagen de balans eens op. Hoeveel uren per dag kun je toeschrijven aan groep 4? De helft… of misschien wel minder? Met alle taken die je geschreven hebt in groep 1,2 en 3, heb je je eigen TO DON’T lijst gecreëerd, want zeg eens eerlijk, deze taken hoef je toch echt niet allemaal zelf te doen?

 

Stel je nu eens voor dat je begint met een paar van die taken uit te besteden aan een VA, een paar uurtjes per week, zodat jij wat meer uren beschikbaar krijgt voor groep 4?Hoe lijkt je dat? Je hoeft er niets voor te organiseren, geen werkplek, geen computer…. Een telefoontje of mailtje om een afspraak te maken is voldoende. Is er een klik dan ga ik direct voor je aan de slag, voor een proefperiode van 3 maanden, heel laagdrempelig, waarbij jij alle controle houdt.

Ik wens je veel succes de komende dagen met het maken van jouw persoonlijke ‘ TO DON’T LIJST’ 

Hartelijke groet,

Nicole 

 

 

 

Meer inspiratie nodig wat een VA allemaal voor je kan doen? Download gerust mijn gratis check lijst en schrijf je in voor mijn nieuwsbrief, waarin ik je regelmatig op de hoogte houdt van handige tips en tools.

Vorige Pagina